אכילת יתר – איך עוצרים את זה?

סיימתם ארוחת ערב טובה ומשביעה אבל אתם לא מתאפקים ומזמינים גם את עוגת השוקולד מהתפריט? אתם נזכרים שרק שעה לפני היציאה למסעדה גוועתם ברעב ואכלתם גם שקית צ'יפס על אף שהתכוונתם לאכול רק מה בודדים?

בעבודה, במסעדה, במטבח בבית, כמעט בכל מקום, התנאים הסביבתיים מפתים אותנו לאכול הרבה יותר ממה שהתכוונו, ובטח הרבה יותר ממה שהגוף צריך.

בלב בעיית אכילת היתר על פי מדענים שבדקו בשנים האחרונות את הנושא לעומק, עומד נתון מעניין: כתשעים אחוז מהאוכלוסייה המעלה במשקלה במשך שנה בין קילוגרם אחד לשלושה, יכלו למנוע את העלייה הזו לגמרי לו היו נמנעים מאכילת 50 קלוריות מיותרות ביום!.

אם הם היו אוכלים 100 קלוריות פחות, הם יכלו אף להוריד במשקל!

אכילת יתר – למה אנחנו אוכלים יותר ממה שאנחנו צריכים?

אז מה הסיבה המרכזית לאכילת יתר? הבנאלית ביותר כי שהאוכל פשוט שם, ואנו לא מסוגלים לסרב לו.

באחד המחקרים המעניינים ביותר שנעשו באוניברסיטה בארה"ב, שמו החוקרים בפני הנבחנים מרק מתוך סיר "מיוחד" , סיר שפעל כ"בור ללא תחתית" אשר המשיך להתמלאות בצורה אוטומטית כל הזמן מבלי שהנבדקים כמובן ידעו חשו בכך.

הסתבר, כי רוב הנבדקים המשיכו לאכול הרבה מעבר לכמויות הרגילות שלהם, רק מכיוון שהסיר המשיך להיות מלא. חלק קטן בלבד מהנבדקים, עצר אחרי המנה הרגילה שלו או הנחשבת לסבירה, או כשהרגישו שבעים.

הבעיה המרכזית של תרבות האכילה המודרנית היא שאנו די טובים ומודעים למה אנחנו אוכלים, אבל די גרועים כשזה מגיע ל – "כמה".

המכשולים הגדולים ביותר באכילת יתר

אכילה ממיכל או קופסה גדולה

הטיפ: לקנות חבילות קטנות של מזון ואם רוצים לחסוך דרך קניית הגודל הענק ביותר, לחלק בבית למנות קטנות את החבילה כולה.

נגישות

הטיפ: "רחוק מהעין רחוק מהפה". לא להחזיק בבית או במשרד אוכל מפתה (שוקולדים, עוגיות, חטיפים וכ"ו) כמו בתצוגת ראווה. הכל במגירות וסגור, כך קל יותר "לשכוח" שזה קיים ויש שליטה טובה יותר בכמויות.

טעויות אופטיות

הטיפ: לחשוב גבוהה ורזה. שתייה של מילק שייק טוב למשל, כדאי שתעשה מכוס גבוהה ודקה. הכמות קטנה יותר, ההרגשה נותרת כאילו שתינו הרבה יותר.

הגשה מוגזמת

הטיפ: התרגלו להגיש מנות סבירות של אוכל. כשעל הצלחת יש יותר אנו גם אוכלים יותר גם כשאנחנו שבעים.

"שניים במחיר אחד"

הטיפ: בביגוד זה אולי נחמד, אבל ברגע שמדובר באוכל זהו שלט אזהרה. לאכול שני משולשי פיצה רק בגלל שזה עולה כמו אחד? לא חבל?!

יותר מדי אפשרויות

הטיפ: גיוון באוכל הוא כמובן חשוב, אבל כדאי לגוון בעיקר בעזרת אוכל בריא עד כמה שאפשר. הטיפ כאן יותר בעייתי – בסיסו בכוח רצון .