דיאטה לילדים

דיאטה לילדים

השמנת יתר אצל ילדים הופכת לצערינו לתופעה נפוצה בעולם המערבי בכלל, ובישראל בפרט, ויש שחוזים שתתפתח למימדי מגיפה של ממש. בעקבות כך, תכניות הרזיה ודיאטה לילדים כבר אינן חריגות וישנה עליה חדה במספר הילדים אשר זקוקים להן.

השמנת יתר אצל ילדים טומנת בחובה, מעבר לסכנות הבריאותיות הלא מבוטלות, גם בעיות חברתיות והסיכוי שילד הסובל מהשמנת יתר יהפוך למבוגר עם עודף משקל גבוה.

דיאטה לילדים – מהן הסיבות לעודף משקל אצל ילדים?

עודף משקל אצל ילדים יכול לנבוע משלוש סיבות, ולרוב מהשילוב של שלושתן יחד:

  1. הרגלי תזונה לקויים – דיאטה המורכבת ממספר רב של קלוריות וממאכלים עתירים בשומן ובסוכרים, והרגלי אכילה לא נכונים כגון אכילה מול הטלויזיה, ארוחות לא מסודרות וכדומה.
  2. חוסר פעילות גופנית – פעילות בשעות הפנאי הכוללת בעיקר צפייה בטלויזיה ומשחקי מחשב. הגעה ממקום למקום ברכב במקום הליכה, שימוש במעליות ומדרגות נעות במקום טיפוס במדרגות וכו'.
  3. סיבה ביולוגית תורשתית – ישנם ילדים הנולדים עם נטייה גנטית להשמנה. ילדים אלו לא יהפכו לשמנים אם ינהלו אורך חיים בריא הכולל הרגלי תזונה נכונה ופעילות גופנית, אך קל להם יותר להגיע למצב של השמנת יתר כאשר מתווספים למשוואה גם שתי הסיבות הקודמות.

דיאטה לילדים – כיצד עושים זאת?

חשוב ביותר שהדיאטה לילדים תכיל את כל מגוון המרכיבים התזונתיים החיוניים להם לשם התפתחותם התקינה, ועל כן חשוב שאת תכנית הדיאטה יכינו דיאטניות ותזונאיות מוסמכות, כאשר העיקרונות המנחים להפחתת משקל אצל ילדים צריכים להיות הקפדה על תזונה נכונה ובריאה והקפדה על פעילות גופנית.
דיאטה לילדים צריכה לכלול יצירה של הרגלי אכילה נכונים ומסודרים, תזונה נכונה ועידוד לפעילות גופנית, מפגשים עם חברים ופעילויות מחוץ לבית. בנוסף, תכנית דיאטה יעילה צריכה לכלול גם היבט נפשי אשר ידאג לשיפור הדימוי העצמי של הילד, לשיפור בטחונו העצמי ולהעלאת האמונה שלו בעצמו וביכולתו לקחת אחריות על מצבו ולהביא לשינוי.

דיאטה לילדים – מה ההורים יכולים לעשות?

למעשה הרבה מההצלחה של תכניות דיאטה לילדים נמצאת בידי ההורים. יש להעדיף אוכל מבושל על פני אוכל תעשייתי וג'אנק פוד, להקפיד על מאכלים בריאים, לעודד את הילדים לעסוק בפעילויות גופניות, לעודד אותם להשתתף בחוגים ולבלות עם חברים, וחשוב ביותר – להקנות הרגלי אכילה נכונים, בריאים ומסודרים.