טיפול בדיכאון ללא תרופות

דיכאון גורם לנו להרגיש חסרי ישע ואין מוצא. אך ההפך הוא הנכון. יש שלושה דברים עיקריים שאפשר לעשות כדי להתמודד עם דיכאון.

דיכאון הוא המגיפה של המאה ה-21 ויותר ויותר אנשים חווים את התסמינים שלו – חוסר הנאה, ענין ופעילות, האטה מחשבתית ואי שקט, רגשות אשם מוגזמים, ירידה בהערכה העצמית ובביטחון העצמי. אל אלו מצטרפים גם ביטויים פיזיים של דיכאון כמו נדודי שינה, חוסר תיאבון, ירידה במשקל, ירידה בתשוקה המינית ואף עצירות קשה.

על אף ההשפעה המכרעת של דיכאון על איכות החיים, רבים אינם מעוניינים בנטילת תרופות ומעוניינים במציאת טיפול בדיכאון ללא תרופות.

איך לטפל בדיכאון ללא תרופות?

פעילות גופנית

ספורט-ותזונההסיכוי ללקות בדיכאון גדול פי שניים כאשר אינכם עוסקים בפעילות גופנית. כך פורסם במחקר פורסם במגזין המוביל לפסיכיאטריה The British Journal of Psychiatry. לפי המחקר, גם פעילות גופנית קלה יכולה להקל על תסמיני דיכאון ואף למנוע אותם. המחקר ציין הבדל בין פעילות גופנית בשעות הפנאי לבין עבודה פיזית מאומצת במקום העבודה. הראשונה מובילה לירידה בתסמיני הדיכאון ואילו השנייה לא.

החוקרים משערים שההיבטים הנוספים של הפעילות הגופנית – פעילות חברתית, חוויית הפנאי, שינוי הסביבה – מיטיבים עם דיכאון יותר מאשר ההיבטים הפיזיולוגיים של הפעילות. חשוב לציין שגם אנשים עם מגבלות פיזיות יכולים להפיק תועלת מפעילות גופנית לצורך טיפול בדיכאון ללא תרופות, שכן המחקר מציין שגם פעילות גופנית קלה, המותאמת למצבכם הגופני – מסייעת מאוד למצבכם הנפשי.

תזונה

אנשים המקפידים על דיאטה מאוזנת ובריאה, המורכבת בעיקר ממזונות טבעיים כמו פירות, ירקות, קטניות, בשר אורגני, דגים ודגנים מלאים, סובלים פחות מקשיים נפשיים בכלל ומדיכאון בפרט. זאת לעומת אנשים הצורכים דיאטה המבוססת על מזון מעובד, מטוגן, משקאות קלים, ממתקים ובירה. במחקר שפורסם ב-American Journal of Psychiatryנמצא שאלו שצרכו דיאטה מאוזנת ובריאה היו בעלי סיכוי נמוך בשליש ללקות בדיכאון. מחקר שפורסם ב-British Journal of Nutritionהסיק מסקנות דומות ומחקר שפורסם ב-Archives of General Psychiatryציין שתזונה עשירה במזון מעובד, סוכר ושומנים לא בריאים מעודדת השמנה – המעלה את הסיכוי לדיכאון. לכן מומלץ לעבור בהדרגה למזונות טבעיים ופחות מעובדים.

טיפול פסיכולוגי

דיכאון הוא לא מחלה אחת – קיימים כמה סוגי דיכאון ולכן יש כמה אפשרויות לטיפול בדיכאון ללא תרופות. במצבים מסוימים מומלץ לפנות לפסיכיאטר כדי להיעזר בתרופות, אך במקרים רבים אפשר לטפל בדיכאון בלעדיהן.

משבר או טראומה מובילים לדיכאון, שהוא תגובה נורמלית, אך אם הוא מתמשך יתר על המידה – מומלץ לפנות לטיפול אצל גורם מקצועי כמו פסיכולוג או מטפל CBT, שיכולים להעניק טיפול בדיכאון ללא תרופות.

קיימים גם מצבי דיכאון קלים יותר, שאינם פוגעים בהכרח בתפקוד, אך הם מתמשכים לאורך שנים, לדוגמה דיכאון אחרי לידה (גם גברים), דיסטימיה, דיכאון קליני, דיכאון עונתי. כאשר אנשים שואלים את עצמם איך להתמודד עם דיכאון ללא תרופות – התשובה הטובה ביותר היא טיפול, שמומלץ לתמוך בו בתזונה מיטיבה ובפעילות גופנית המעודדת את החוסן הנפשי.