טיפול בחרדה ללא תרופות

רבים מעדיפים טיפול בחרדות ללא תרופות, כיוון שתרופות מצליחות לרכך את עוצמת ההתקפים אך לא למנוע אותם לחלוטין. כמו כן, כאשר מפסיקים ליטול את התרופות – החרדות מרימות את ראשן מחדש. לכן שינוי בהרגלי החיים לצד טיפול מקצועי בחרדה, יכול לעקור אותה מהשורש ולהחזיר לכם את איכות החיים הטובה שהייתה לכם.

חרדה היא רגש פתאומי, לא רציונאלי, המופיע בעוצמה גדולה ומלווה בתסמינים פיזיים מפחידים כמו חולשה, סחרחורת, רעד, שלשולים, בחילות, גלי חום או קור, קשיי נשימה ואף תחושת חנק. כחמישה אחוזים מכלל האוכלוסייה במערב סובלים מהתופעה. חרדות, אם אינן מטופלות, יכולות להיות מלוות גם בדיכאון, הנוצר כתוצאה מהפרשה לקויה של הורמונים.

איך להתמודד עם חרדה ללא תרופות?

התמודדות עם חרדההתמודדות עם חרדה היא לא דבר קל עבור האדם שחווה אותה – אף אחד מאתנו לא אוהב להתמודד עם פחדיו ובמיוחד לא אדם הנושא עמו את הנטל היום יומי של החרדות שלו. חיים בצל חרדה מתישים מאוד וזו הסיבה העיקרית שבגללה חשוב לעקור חרדות מהשורש.

עבודה כזו ניתן לעשות, ללא תרופות, הן על ידי טיפול cbt בחרדה או טיפול פסיכולוגי בחרדה והן על ידי אימוץ אורך חיים נכון התומך בתהליך הטיפולי. חשוב מאוד להתאים את הטיפול לסוג החרדה, לגיל ולמאפיינים האישיים של כל אדם ואדם.

אורח חיים מרגיע כולל היבטים רבים בחיים: תזונה, פעילות גופנית, שינה, נשימה ועוד. הוא יכול לסייע לבדו כאשר מתמודדים עם חרדות קלות.

טיפול בחרדות בלי לקחת תרופות – על ידי אורח חיים נכון

תזונה

מחקרים מראים קשר בין תזונה מערבית מתועשת ומעובדת לבין חרדות – שומנים מזיקים, תכולת נתרן וסוכר גבוהה במזון, עובשים ועוד מרעין בישין מעודדים בגוף דלקתיות, הגורמת להפרעות פיזיות ונפשיות כאחד. כמו כן, רמות גבוהות של גלוקוז בדם גורמות להאטה בקצב ייצור החלבון שמעודד גדילה של נוירונים וסינפסות. קפאין ומשקאות מעוררים משפיעים על איכות השינה ושינה ירודה משפיעה מאוד על מצבנו הנפשי.

מזונות שיכולים להרגיע חרדות הם מזונות נוגדי דלקת כמו עלים ירוקים כהים (קייל, תרד, מנגולד). אליהם נוספים מזונות עשירים בחומצת שומן אומגה-3 (אגוזי מלך, דג סלמון, זרעי צ'יה), שנמצא שהיא מסייעת מאוד לכל התמודדות עם חרדה. גם שומנים טובים, כמו אבוקדו, הכרחיים לתפקוד בריא של המוח וגם מזונות עשירים בנוגדי חמצון (פירות יער מכל הסוגים), שכן נמצא שחרדה קשורה לרמות נמוכות של נוגדי חמצון.

פעילות גופנית

נמצא שפעילות גופנית סדירה, גם אם היא קלה, משפיעה לטובה על מצב הרוח בכלל ועל חרדות בפרט. ההשפעה היא גם פיזיולוגית (בזמן מאמץ ולאחריו משתחררים הורמונים מרגיעים) וגם מנטלית – שינוי אווירה, תחושה שאנחנו דואגים לעצמנו ולוקחים אחריות. על פי מחקרים, חרדה פוחתת לאחר 21 דקות של פעילות גופנית.

גם טיול יכול לעזור. מחקר יפני מצא שלאנשים שצעדו כ-20 ביער נעים וריחני, שנחל זורם בו, היו פחות הורמוני מתח מאשר לאנשים שעשו טיול של 20 דקות בסביבה עירונית. לכן, גם אם אתם גרים בעיר, צאו להליכה בפארק והרחק ככל האפשר מבניינים ומכוניות.

שינה

הקפידו על שינה מספקת. אמנם כל אדם זקוק לכמות אחרת של שינה, אך נסו להקפיד על שינה של שבע שעות רצופות לפחות. הרגילו את עצמכם ללכת לישון בשעה קבועה וכך "תתכנתו" את המוח שלכם לסדר יום קבוע. שינה טובה והרגלים קבועים מסייעים בהפחתת חרדות. כמובן, הפחיתו כמויות של קפה ומשקאות מעוררים ונסו להימנע מהם בכלל. הם מעוררי חרדה כשלעצמם, אך גם פוגעים באיכות השינה שלכם.

נשימות יוגיות

ריכוז בנשימה הוא טכניקה עתיקת יומין לריכוז המחשבה והפגת מתחים. אורח החיים המודרני והריצה אחר המטלה הבאה לא מאפשר נשימה טובה באופן כללי והגוף חסר חמצן על בסיס קבוע. נשימה יוגית קלאסית גם מעשירה את הגוף החמצן וגם מאפשרת להתרכז בנשימה במקום בחרדה. הטכניקה: נשיפת כל האוויר החוצה דרך הפה, שאיפת אוויר דרך האף בספירה של ארבע, עצירת הנשימה לספירה של שבע ונשיפה איטית בספירה של שמונה. מומלץ לחזור על כך פעמיים ביום.

יחד עם זאת, אם אתם מוצאים שאינכם מצליחים להתמודד היטב עם חרדות ושקשה לכם ליישם עצות אלו, כנראה שעליכם לפנות לעזרה של איש מקצוע, שיוכל להתאים את הטיפול המתאים לכם בדיוק – טיפול בחרדה ללא תרופות, שבו תוכלו להתמודד עם החרדה במרחב בטוח ומוגן ולצאת מחוזקים וחסונים יותר לעולם.