תזונה נכונה

שמירה על אורח חיים בריא תלויה לא במעט בתזונה נכונה הכוללת את כל מרכיבי המזון: חלבונים, פחמימות, שומנים, ויטמינים ומינרלים וסיבים תזונתיים. אולם קל מאוד לדבר, קשה יותר לעשות. רבים מאיתנו יודעים מה טוב ובריא לגוף אבל מתקשים לשמור על כללי התזונה הכונה באופן קבוע, אם בגלל נוחות, חוסר זמן, טעם אישי או תקציב. אז איך בכל זאת ניתן להקפיד על תזונה נכונה בלי להתאמץ יותר מדי וגם להמשיך ולהינות מהאוכל? ריכזנו בעבורכם כמה טיפים.

גיוון – חשוב מאוד לגוון בסוגי המזון ולבחור בסוגי מזונות שונים מכל קבוצת מזון.

פירות וירקות – חשוב להקפיד על צריכה של מגוון פירות וירקות. המלצת משרד הבריאות היא לאכול לפחות חמש מנות של פירות וירקות ביום בצבעים שונים.

פחמימות מורכבות – הפחמימות מהוות את מקור האנרגיה העיקרי של גופנו ועל כן חשוב שיהוו חלק עיקרי וחשוב בתפריט היומי שלנו. עם זאת, פחמימות פשוטות כגון סוכר לבן ומוצרים המכילים סוכר רב תורמים לעליית רמות הסוכר בדם ולא מקנים תחושה של שובע לטווח ארוך. הפחמימות המומלצות יותר לאכילה הן אלו העשירות בסיבים תזונתיים כגון דגנים מלאים וקטניות אשר גם בריאים יותר לגופינו וגם משביעים יותר.

ארוחת בוקר – אל תוותרו על ארוחת בוקר, זוהי הארוחה החשובה של היום. ארוחת בוקר מזינה תורמת לאיזון הסוכר בגוף לאורך היום וכן לרמת הריכוז והעירנות שלנו. מומלץ לבחור בארוחה עשירה בסיבים תזונתיים כגון דגנים מלאים או לחם מקמח מלא.

שומנים – למרות שכולנו מנסים להיפטר מעודפים מהם, חשוב לזכור כי שומנים הכרחיים לתפקודו התקין של הגוף. השומנים מכילים כמות אנרגיה גדולה ולפיכך משמשים כמקור אנרגיה חיוני לגוף. כמו כן השומנים מגנים על איברנו הפנימיים והם אף חיוניים לשמירה על חום הגוף. עם זאת, עודף שומנים אינו בריא כלל והוא עלול לגרום למחלות לב ומחלות נוספות. יש לדאוג לשלב בתפריט היומי שומנים בכמות מוגבלת ולהעדיף את הבריאים שבהם כגון שמן זית ואבוקדו.

ארוחות מסודרות – חשוב מאוד להקפיד על אכילת ארוחות מסודרות. תזונאים ממליצים על אכילת שלש ארוחות עיקריות ועוד שתי ארוחות ביניים קטנות.

תוספי תזונה – כאמור, חשוב מאוד לכלול בתפריט היומי את כל אבות המזון, עם זאת לפעמים קשה לקבל את הכמות המספקת ממזונות בלבד. מומלץ לבצע בדיקת דם אחת לתקופה ולבדוק שאיננו סובלים מחוסר ממרכיב חיוני כזה או אחר. במידה וכן, כיום קיימים בשוק תוספי תזונה רבים אשר מספקים לגוף את המרכיבים החיוניים לו כגון: ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינות וחומצות שומן חיוניות. הוועצו באיש מקצוע אשר ימליץ לכם מה נכון עבורכם.