ויטמינים

ויטמינים

ויטמין A

ויטמין A הוא מסיס בשמן, רגיש לאור ולחמצון וידוע כוויטמין הנאגר בכבד. הוא חשוב לתהליכי גדילה, לראיית לילה טובה למערכת החיסון והרבייה. ניתן למצוא אותו במזונות כגון כבד, כליות, מוצרי חלב, בטטה, דלעת, גזר, חמאה, שמנת, ברוקולי ועוד.
כשהוויטמין חסר בגוף, יכולה להתפתח רגישות מוגברת לאור ו / או ראיית לילה מטושטשת ולעיתים עיכוב בגדילה. לעומת זאת כשיש עודף של הוויטמין בגוף, תופעות הלוואי יכולות להיות בעיות בכבד, הפרעות במערכת העצבים, שינויי גוון בעור, הקאות, עייפות וכאבי ראש.
זהו ויטמין חשוב לצריכה בכמויות הבאות אצל בוגרים- זכרים 900 מק"ג ליום ונשים 700 מק"ג ליום. ויטמין חשוב במיוחד לחולים במחלות מעי, לטיפול במחלות עיניים, לצמחונים, אלכוהליסטים, נשים הרות ומניקות, תינוקות וקשישים.

ויטמין C

ויטמין C הוא מסיס במים, לא ניתן לאחסן אותו לזמן ארוך מדי ורגיש לחמצון וליובש. הוא מסייע בבניית רקמות בגוף ופירוק תרופות ורעלים בגוף. הוא משפר ספיגה של ברזל בגוף וחשוב למערכת החיסונית.
ויטמין C נמצא בעיקר בעגבניות, פרי הדר, פלפל אדום וירוק, תות שדה ועוד.
כשיש חוסר בוויטמין יש עייפות וחלושה, פגיעה במערכת החיסונית, דימומים ולעיתים יכולה להתפתח מחלת הצפדינה. כשיש עודף של הוויטמין בגוף מתפתחות לעיתים אבנים בכליות ולעיתים רחוקות דימומים בעיקר בקיבה. האוכלוסיות שעלולות לסבול ממחסור בוויטמין הם בעיקר מעשנים כבדים, קשישים, אנשים שלא צורכים פירות וירקות, ואנשים המכורים לאלכוהול.

ויטמין D

ויטמין D הוא מסיס בשמן, רגיש לאור ועמיד בחום. הוא חשוב לתהליכי בניה ופירוק של עצמות, להעלאת ריכוז הסידן והזרחן בדם ולתקינות תאי הלימפה. את ויטמין D ניתן למצוא בשמנת, ביצים, חמאה, שמרים, כבר ודגים.
כשהוויטמין חסר בגוף יש פגיעה בעצמות. כשיש עודף ממנו בגוף יש יתר סידן בדם, וסכנה להסתיידויות בלב, בפרקים בכליות ובעורקים. ויטמין D חסר לאנשים שלא חשופים בכלל כל חייהם לשמש ובמקרה כזה מומלץ לצרוך כ- 5 מק"ג ביום לאנשים בוגרים בכדי לספק לגוף את הכמות לה הוא זקוק.

ויטמין E

ויטמין E מסיס בשמן ונהרס בקלות כשהוא מאוחסן לא אטום, בהקפאה או כשהוא מבושל עם הרבה שומן.
הוויטמין נמצע בכל סוגי השמנים הצמחיים, בשקדים, בוטנים, קמח מלא ועוד. הוא חיוני כנוגד חמצון ולתפקוד תקין של המערכת החיסונית. כשהוויטמין חסר בגוף יכולה להיות פגיעה במערכת העצבים, בתהליך הגדילה ובפגמים בתאי הדם האדומים בעיקר אצל תינוקות. כשיש עודף ויטמין E בגוף, מתפתחת עייפות וחולשה, כאבי ראש ושלשולים. אוכלוסייה בסיכון בהקשר לוויטמין הזה הוא נוטלי תרופות נגד כולסטרול, וצרכני אלכוהול. הכמות המומלצת ליום היא של 10 מ"ג ליום לגברים ו – 8 מ"ג לנשים.

ויטמין K

ויטמין K הוא מסיס בשמן וכדאי לאחסנו במקום חשוך. הוא חשוב לתקינות מערכת קרישת הדם ולפעילות האנזימים בכליות ובעצמות. הוא נמצא בעיקר במזונות כגון לפת, ברוקולי, בצל ירוק, כרוב, פטרוזיליה ועוד.
כשהוא חסר יש בעיות בקרישת דם וכשיש עודף הוא עלול להיות רעיל לגוף ולגרום לבעיות בכליות. האוכלוסיות שלהן צריכת הוויטמין הזה חושב ביותר הם תינוקות, צורכי אלכוהול ומי שנוטל תרופות באופן קבוע כגון גלולות למניעת הריון ואנטיביוטיקה. הכמות היומית המומלצת היא 80 מק"ג לגברים ו- 65 לנשים בוגרים.