ויטמין B

ויטמין B1

ויטמין B הוא ויטמין המסיס במים ונהרס בחום. גוף האדם לא מסוגל לאגור ממנו. הוא חשוב לגוף בעיקר להפקת אנרגיה ויש לו תפקיד חשוב בעיקר בתהליך חילוף החומרים בעיקר של פחמימות. אפשר למצוא אותו בקמח מלא, בבוטנים, קטניות, שמרים, כבד ועוד. כשהוא חסר בגוף מתפתחות הפרעות בעיכול, חוסר תאבון, ניוון שרירים, ברפלקסים מופחתים ואף היחלשות של שריר הלב. לא ידוע על תופעות לוואי במקרה של עודף צריכת ויטמין B1 .

הויטמין הוא חשוב בעיקר לילדים ובני נוער, לנשים בהריון וללוקים במחלות חום. הכמות היומית המומלצת היא לגברים 1.5 מ"ג, ולנשים – 1.1 מ"ג.

ויטמין B2ויטמין B

זהו ויטמין מסיס במים שמומלץ לאחסן אותו במקום חשוך וקר. הוא חשוב לצורך תהליכי חמצון והפקת אנרגיה בגוף. ניתן למצוא אותו בביצים, קפה, שמרים, כבד, דגי ים ומוצרי חלב. כשהוא חסר בגוף מתפתחות דלקות בעור, אך כשהוא בעודף בגוף לא ידוע על תופעות לוואי מיוחדות או מסוכנות. את הויטמין הזה חשוב שיצרכו בעיקר משענים, קשישים, נשים בהריון ואנשים הנמצאים בתהליך של טיפול כימותראפי. הכמות היומית המומלצת לצריכה על ידי גברים היא 1.7 מ"ג ולנשים – 1.3 מ"ג.

ויטמין B6

זהו ויטמין מסיס במים שלא עמיד לחום או אור. הוא חשוב לעיכול חלבונים וניתן למצוא אותו בעיקר בקטניות, שיבולת שועל, עוף, דגים, ביצים, תפוחי אדמה, קמח, גזר ועוד. כשיש מחסור בוויטמין הזה יכולה להתפתח אנמיה, הפרעות נוירולוגיות ועייפות כללית. כשיש עודף של הוויטמין בגוף, יכולה להיות פגיעה במערכת העצבים. האוכלוסייה הנמצאת בסיכון ללא הוויטמין היא בעיקר של נשים המטופלות באסטרוגן. הכמות המומלצת ליום היא לגברים 2 מ"ג ולנשים 1.6 מ"ג.

ויטמין B3

ויטמין זה מסיס במים. הוא מועיל בבנייה ופירוק של שומן ובתהליכי הפקת אנרגיה. ניתן למצוא אותו בטחינה, קטניות, בשר רזה, קפה, שמרים ועוד. כשיש מחסור של הוויטמין בגוף מתפתחת מחלה בשם פאלגרה. כשיש עודף לעיתים תופעת הלוואי היא חיובית (הורדת שומנים בדם), אך יש גם תופעות לוואי שליליות כמו הפרעות במערכת העיכול וגירוד בעור. לא ידוע על אוכלוסייה מסוימת הסובלת באופן עקבי ממחסור בוויטמין זה. אין כמות מומלצת מדויקת ליום. כל עוד אדם צורך מספיק חלבונים, זה אמור להספיק לגוף.

ויטמין B9 / ויטמין M – (חומצה פולית)

ויטמין זה מסיס במים ורגיש לאור וחום. חשוב ליצירת חומצות אמינו בגוף, גדילת תאים ושרירים. ניתן למצוא אותו בעיקר במזונות כגון אבוקדו פטריות, כבד ועוד. מחסור בוויטמין גורם לבעיות עיכול, ולמומים בלידה אצל נשים שלא צרכו מספיק חומצה פולית בהריון. עודף של הוויטמין בגוף יגרום להפרעות שינה ואלרגיות שונות. בקבוצת סיכון גבוהה נמצאים ילדים, נשים הרות וילדים. כמות יומית מומלצת לבני 12 ומעלה, לגברים 200 מק"ג, ולנשים 180 מק"ג.

ויטמין B12

ויטמין זה מסיס במים ועמיד לחום. הוא חשוב לייצור חומצות אמינו וחומצות שומן בגוף. זהו ויטמין המצוי רק במוצרים מן החי כגון גבינה, בשר, ביצים, דגים וחלב. כשהוויטמין נמצא במינון יתר בגוף הוא מופרש באופן טבעי החוצה. כשיש מחסור ישנה לעיתים אנמיה, וגם הפרעות נוירולוגיות. אוכלוסיות פגיעות במיוחדות למחסור בוויטמין זה הם קשישים, טבעונים וצמחוניים. הכמות היומית המומלצת מגיל עשר ומעלה היא של 2 מק"ג גם לגברים וגם לנשים.

ויטמין B7

ויטמין מסיס במים. חשוב לצורך תהליך חילוף חומרים בעיקר של חומצות שומן ופחמימות. ניתן לצרוך אותו באכילת ביצים, אבוקדו, חלב, כבד, סויה ועוד. כשיש מחסור בוויטמין מתפתחות דלוקת עור, חוסר תיאבון ובחילה. כשיש עודף לא ידוע על תופעות לוואי מיוחדות וכך גם לא ידוע על אוכלוסיות מסוימות בסיכון מיוחד למחסור בוויטמין. הכמות היומית המומלצת היא לגברים ונשים 30-100 מק"ג.

ויטמין B5

ויטמין מסיס במים רגיש לאור. חשוב לצורך הפקת אנרגיה של הגוף ופירוק חומצות ופחמימות. ויטמין זה נמצא בביצים, בשר, דגים, קטניות, קמח מלא ועוד. מחסור בויטמין זה נדיר וכשיש מחסור הוא מתאפיין בעצבנות וחוסר תאבון. לא ידוע על תופעות לוואי במקרה של עודף ויטמין זה בגוף כי לרוב הוא מופרש בשתן. אין אוכלוסיות מיוחדות הסובלות ממחסור מיוחד או בולט בויטמין זה. כמות יומית מומלצת לגברים ונשים היא 4-7 מ"ג.