ויטמין C

ויטמין C – מהו?

ויטמין C הוא ויטמין מסיס במים החיוני לתפקודנו התקין. הוא ידוע גם בכינויו חומצה אסקורבית. מחסור בויטמין C קשור במחלת הצפדינה שידועה כבר מאות בשנים. במאה ה-18 אובחן מרכיב חיוני למניעת המחלה בפירות וירקות, אולם רק במאה העשרים הצליחו לזהות את המרכיב ולסנתז לראשונה ויטמין C.

מה תפקידו בגוף האדם?

ויטמין C

פירות המכילים ויטמין C

ויטמין C חשוב מאוד לבריאותינו ותפקידיו רבים, ביניהם:

  • ויטמין C הוא חומר נוגד חמצון ולכן נוכחותו בדם תורמת להפחתת הנזק שגורמים הרדיקלים החופשיים לתאי הגוף
  • חיוני ביותר לתפקודה של המערכת החיסונית
  • חיוני לריפוי פצעים וכוויות ולהחלמה לאחר ניתוחים
  • מסייע בבניית עצם
  • מפחית דלקות וזיהומים
  • מסייע לשמירה על גמישותם של כלי הדם
  • מסייע בספיגת הברזל בדם
  • מפחית תסמיני אלרגיה ואסתמה
  • מונע התמכרות לאלכוהול
  • יש סברות לכך שויטמין C עשוי למנוע התקררות, אך הן לא הוכחו מדעית.
  • ויטמין C משתתף גם בתהליכים פיזיולוגיים בגוף, ביניהם בניית הורמונים היווצרות קרניטין וקולגן.

מה קורה כשחסר ויטמין C?

כאמור, מחסור בויטמין C הוא הגורם למחלת הצפדינה. תסמינים נוספים הנגרמים עקב מחסור בויטמין C כוללים: דימום מהאף ומהחניכיים, כאבי פרקים, הרפאות אטית של פצעים וחבלות, איחוי איטי של שברים, קוצר נשימה והפרעות בקצב הלב, בעיות עיכול ועוד.

באילו מאכלים נמצא הויטמין?

בני האדם אינם מסנתזים ויטמין C בעצמם ועל כן עליהם להשיגו דרך התזונה. הויטמין נמצא כמעט בכל הפירות והירקות, ובמיוחד בפירות הדר, גויאבה, תות שדה, פלפל אדום, מלון, תפוחי אדמה, עגבניה, שום, ירקות עליים ירוקים ותפוחים. הויטמין נהרס בבישול ממושך ובחום רב, ומומלץ לאכול את הפירות והירקות טריים. כמו כן, לא ניתן לאחסנו זמן רב והוא נהרס בחשיפה לאור. בנוסף, אין באפשרותינו לאגור מצבורים של ויטמין C בגוף ועל כן חשוב להקפיד לאכול מזונות המכילים אותו באופן קבוע.

ויטמין C ניתן לרכישה גם כתוסף תזונה והוא אחד מתוספי התזונה הנפוצים ביותר. ספיגתו בגוף היא קלה, ועודפים ממנו מופרשים בשתן ובצואה.

המינון המומלץ של ויטמין C לנשים וגברים הוא 30-70 מיקרוגרם ליום.

לקריאה על ויטמין B לחצו כאן >>