ויטמין D

מהו ויטמין D?

ויטמין D זהו שם כולל ל-5 תרכובות אורגניות המסייעות לגוף באיזון המינרלים, ובעיקר באיזון רמות הזרחן והסידן בדם. ויטמין D הוא למעשה בכלל לא ויטמין, אלא הורמון המיוצר בדם, והוא ייחודי בבני אדם משום שלא כמו שאר הויטמינים אשר נקלטים בגוף דרך המזון שאנו אוכלים, את ויטמין D הגוף מסוגל לסנתז בעצמו כאשר יש מידה נאותה של חשיפה לקרני השמש. למעשה כתשעים עד תשעים וחמישה אחוזים מהויטמין בגוף מקורם בשמש, ורק כחמישה עד עשרה אחוזים מגיעים לגוף באמצעות מזון.

ויטמין D חיוני לבריאותינו

לויטמין D יש חשיבות רבה במניעת מחלות כגון רככת בילדים ואוסטיאופורוזיס אצל מבוגרים, אסתמה, תרשת נפוצה, מחלות לב, סוכרת נעורים, יתר לחץ דם, סוגי סרטן שונים כגון: סרטן במעי הגס, סרטן השד, סרטן הערמונית ועוד. רמה תקינה של ויטמין D חיונית לשם שמירה של רמות הסידן בגוף ושמירה על עצמות בריאות וחזקות.

נשאלת השאלה אם מקורו העיקרי של ויטמין D בקרני השמש החמות, וארצנו הקטנה היא ללא ספק מדינה חמה שתופת שמש, מדוע ממליצים לצרוך ויטמין D במזון ובאמצעות תוספי תזונה? התשובה לכך מורכבת מכמה גורמים אשר משפיעים על מצב של מחסור בויטמין בגוף:

  1. הגברת המודעות בנזקי חשיפה מוגברת לשמש הביאו לעלייה בשימוש בתכשירים מסנני קרינה ובהימנעות מחשיפה לשמש בשעות החמות ביום.
  2. ויטמין D חשוב מאוד להתפתחותם התקינה של תינוקות ולכן משרד הבריאות ממליץ לתת אותו כתוסף תזונה בשנת החיים הראשונה, בה יש התפתחות מואצת של עצמות הגוף ועמוד השדרה.
  3. היכולת לייצר ויטמין D בגוף בעזרת קרני השמש יורדת עם השנים, ואנשים בני שבעים ומעלה מסוגלים לייצר כעשרה עד שלושים אחוזים מכמות הויטמין אשר צעירים מייצרים, ולכן יש צורך בהשלמת הצריכה שלו ממקורות אחרים.

זאת ועוד, עד כה לא נמצאו והוכחו נזקים אשר עלולים להיגרם לגוף כתוצאה מצריכה גבוהה יותר מהכמות המומלצת של ויטמין D, כשם שלא נמצאו נזקים אשר ייגרמו לגוף מסינתוז רב יותר של הויטמין בעקבות חשיפה מוגברת לשמש. בנוסף, כדי להגיע לרמות עודפות של ויטמין D בגוף, יש לצרוך כמויות אדירות שלו, ולכן מצב זה הוא נדיר מאוד.

לקריאה על ויטמין B לחצו כאן >>