לוטאין – ויטמין לבריאות העין

לוטאין – מהו?

לוטאין הוא נוגד חימצון ממשפחת הקרוטנואידים, העובר סינתזה על ידי מיקרואורגניזמים וצמחים, ונמצא בטבע במגוון מזונות. הקרוטנואידים הם משפחה של פיגמנטים צהובים – כתומים אשר נותנים לירקות ופירות הכתומים והצהובים את צבעם.

תפקידו בשמירה על בריאות העיניים

הלוטאין מרוכז במרכז רשתית העין, במקולה, והוא אחראי על הסתגלות העיניים לחושך, רגישות העיניים לאור ולחושך וחדות הראייה. בנוסף, הלוטאין מסנן את גל האור האולטרא סגול, הגורם לנזקי חמצון והזדקנות הרשתית. כמו כן, הלוטאין מדכא דלקות עיניים העלולות לגרום נזק לרשתית. עם השנים ריכוז הלוטאין בעין יורד ואנו חשופים יותר לחלות במחלות עיניים.

מחקרים מסויימים מצאו קשר בין צריכה מוגברת של לוטאין במזון לבין ירידה בסיכוי לחלות בניוון רשתית תלוי גילי, אך אין עדיין מספיק עדויות והוכחות לכך שצריכת הלוטאין אכן יעילה להמנעות מן המחלה. עם זאת, ישנם מחקרים המצביעים על שיפור תפקודי ראייה אצל אנשים הסובלים מניוון רשתית, וכן על הקטנת תדירות מקרי הקטרקט אצל נשים. כמו כן, לוטאין נמצא יעיל בהגנת העין מפני נזקי השמש ומפני נזקי קרינת מסכי המחשב.

לוטאין במזון

למרות שהלוטאין הינו פיגמנט כתום – צהוב הוא נמצא בשפע דווקא בירקות עליים ירוקים, משום שאלו מייצרים אותו על מנת להגן על עצמם מרדיקלים חופשיים הנוצרים מאור השמש במהלך תהליך הפוטוסינתזה. ירקות ירוקים העשירים בלוטאין ואשר מהווים מקור ללוטאין הינם: כרישה, בוקורלי, תרד, אצות, אפונה, כרוב, שעועית ירוקה ועוד.

בכל זאת, הלוטאין נמצא גם בירקות כתומים וצהובים כגון פלפלים, מנגו, גזר, פאפיה, בטטה, אפרסק, דלעת, תפוז, תירס ועוד, וניתן למצוא אותו גם בחלמון הביצה. הלוטאין מסיס בשומן ולכן כדי לשפר את ספיגתו בדם צריכה להיות נוכחות של שומן תזונתי במעיים בעת פעולת העיכול.

למי מומלץ לצרוך לוטאין כתוסף תזונה?

ישנם גם תוספי מזון של לוטאין הניתנים לצריכה בכדורים. כמו לפני כל תוסף מזון שצורכים, מומלץ להתייעץ עם הרופא או הדיאטנית, אולם חשוב לדעת כי לצריכת יתר של לוטאין אין השפעות שליליות, בעוד מחסור בו עלול לגרום למחלות בטווח הרחוק.
לוטאין מומלץ לאנשים עם נטייה תורשתית למחלת ניוון רשתית ולאנשים מבוגרים המעוניינים להמנע מקטרקט וניוון מקולרי. כמו כן, תוספת לוטאין מומלצת למעשנים, שכן העישון מפחית את רמותיו בדם, ולאנשים הנחשפים לאור השמש ולקרינת מסכי מחשב באופן ממושך.