מינרלים

אבץ

מינרל חשוב לספיגת ויטמינים (בעיקר B ), ליצירת טוסטסטרון וחלבון. הוא חשוב כחומר אנטי פטרייתי, הוא נלחם בוירוסים, עוזר להחלמה של פצעים וגם להתפתחות נורמלית של אברי הפריון. הוא נשמר בגוף בעיניים, בלבלב, בציפורניים, בזרע, בשיער ובכדוריות הדם הלבנות.

מינרלים

מינרלים

האבץ הוא מינרל טוב לטיפול באין ספור בעיות רפואיות, ביניהן: פוריות בגברים ונשים, פצעי קור, אנורקסיה, דלקות שונות, פטריות ברגליים, דלקת בדרכי השתן, מחלת הגאוט, כיבי כיבה ועוד ועוד. המינון המומלץ הוא בין 15 ל- 22 מ"ג ביום, ובמצבי מחלה 150 מ"ג אבל לאורך מספר שבועות מוגבל.

אבץ "מתחרה" בתכונותיו עם סידן, מגנזיום וברזל ולכן לא כדאי לקחת אבץ יחד עם המינרלים האלה. כשיש מחסור באבץ, יש לעיתים תופעות כגון דלקות שונות, עקרות, ספירת זרע נמוכה, בריפוי איטי של פצעים . כשיש עודף אבץ בגוף תופעות הלוואי הן שלשול, בחילות, אנמיה וכאבי בטן. את האבץ אפשר למצוא במזונות כמו נבטי חיטה, סרטנים, חמניות, בשר, מוצרי חלב, פקנים ועוד.

אשלגן

מינרל המומס בקלות במים ובעל פוטנציאל חשמלי שעוזר לגוף לאזן את רמות המים בתוכו. אשלגן חשוב לירידת לחץ דם, למערכת העצבים, לעור בריא ולחילוף חומרים בעיקר חלבונים ופחמימות. חוסר באשלגן בגוף יגרום לחולשה בשרירים.

האשלגן עוזר לבני אדם להילחם בתופעות כמו קצב לב לא סדיר, כוויות, לחץ דם גבוה, אבנים בכליות, סוכרת, דלקות פרקים, עייפות, חום, מחלת הנשיקה ומחלות אחרות.

אשלגן ניתן למצוא במאכלים כגון אבוקדו, תפוחי אדמה, גויבה, תמרים, שום, דגים, אשכוליות ועוד. כשיש מחסור באשלגן נסבול מהתכווצויות שרירים, לחץ פיזי ונפשי, חוסר תאבון, שלשול. לעומת זאת עודף באשלגן גורם לעייפות, לחץ דם נמוך וקצב לב לא סדיר. מינון מומלץ למבוגר 2000 מ"ג ליום . לילד בין 500 ל- 1500 מ"ג.

בורון

נספג במהירות בדרכי העיכול. נמצא בעיקר בבלוטת התריס, בעצמות ובטחול. יעיל מאד לחילוף החומרים בגוף, נגד אובדן סידן ומגנזיום, והעלאת רמת האסטרוגן אצל נשים. את הבורון אפשר למצוא באגוזים, סרעים שונים, חומץ, יין וירקות עליים.

הבורון הוכח כיעל נגד כאבי גב, דלקות פרקים ואלצהיימר. למי שיש מחסור בבורון בגוף מוכרת כתופעת לוואי מרכזית דיכאון. כמות יתר של המינרל הזה בגוף יכול לגרום לשלשול, בחילות והקאות.

יסבול ממחסור בבורון מי שאינו אוכל פירות וירקות וקטניות.

המינון המינימלי המומלץ של בורון לאדם ליום הוא בין 3 ל- 9 מ"ג ליום.

ברזל

לא במקרה, הברזל הוא המינרל המוכר ביותר לאדם. זאת מכיוון שהוא גם החשוב ביותר. ת]קידו המרכזי ליצור המוגלובין – המולקולה הנמצאת בכדוריות הדם האדומות שהן אלה הנושאות את החמצן בדם. ללא ברזל – אין בגוף האדם את מה שנקרא ATP – הדקל המייר אנרגיה בגוף. התופעה המוכרת ביותר למי שסובל ממחסור בברזל היא אנמיה.

מינון מומלץ של ברזל לאדם ליום הוא של 10 מ"ג לגברים ו- 15 מ"ג לנשים. יש מספר סוגים של ברזל וכל אחד נמצא במזונות אחרים.

חלק מהברזל נמצא בבשר ובדגים, וסוגים נוספים בירקות, בשומשום, סויה, ביצים, דגנים מלאים ועוד. ברזל ניתן למצוא גם בחיטה, קקאו, תאנים, אצות ים, קשיו, קטניות, הברזל טוב כאמור לטיפול באנמיה, אבל גם בדיכאון, בעיות פוריות, כאבי ראש, שחפת, קצב לב לא סדיר ועוד.

מחסור בברזל נוצר אצל אנשים שונים בעקבות מצבים שונים כגון: צמחונות, דלקות במעיין ובקיבה, טחורים, אנשים הנוטלים באופן קבוע אספירין ועוד.

עודף ברזל ידוע כמוביל לסכנת מוות בעיקר אצל תינוקות. אצל מבוגרים עודף ברזל יגרום לעצירות, וגם למחלות לב. כשיש מחסור בברזל יסבול האדם מדלקות , עייפות וקצב לב לא סדיר.

זרחן

אחד מהמינרלים העיקריים. מבחינת הכמות שלו בגוף האדם הוא נמצא במקום השני אחרי הסידן.

הזרחן חשוב לחילוף חומרים, ליצירת אנרגיה וגדילה. הוא גם חשוב לפעילות השרירים העצבים, לבריאות השיניים ולייצוב חומציות הדם.

הזרחן נמצא במזונות כגון סויה, שום, קטניות, פירות, דגים, כרוב, גבינות, עוף ועוד. זרחן יעיל לטיפול בהצטננות, כאבי ראש, שלשול, מחלות כבד, ריאומטיזם ועוד.

כשיש מחסור בזרחן תיתכן עייפות, בעיות עצביות, אובדן תאבון וחולשה. כשיש עודף של זרחן בגוף תיתכן תופעה של חוסר דיסן בדם. המינון היומי המומלץ למבוגרים הוא 700 מ"ג ליום. מינון לילד יהיה בין 100 ל – 500 מ"ג ליום.

יוד

היוד הוא מינרל העוזר לגוף לייצר את ההורמונים המרכיבים את בלוטת התריס (המגן). היוד חשוב עם כך לחילוף חומרים, לגדילה, לשמירה על רמת כולסטרול תקינה, לבריאות השיניים והשיער ועוד. את היוד ניתן למצוא במאכלים כגון דגי סלמון, אספרגוס, שמן כבד דג קוד, שום, סויה, אצות ים, פטריות, שרימפס, צדפות, מלח ים ועוד.

כשיש מחסור ביוד נראה בתינוקות גדילה מאוחרת, ואצל מבוגרים השמנה, אי סבילות לקור, שיער יבש ותופעות נוספות. כשיש עודף של יוד בגוף נסבול מאקנה, כאבי בטן, בחילות והקאות, צוואר או גרון נפוח ועוד. המינון המומלץ ליוד משתנה כל כמה שנים על פי הגיל ונע בין 0.5 מק"ג לתינוקות ועד 150 מק"ג ומעלה בגילאי 11 ועד 50 .

כולין

מינרל השייך לקבוצת ויטמין B הנחשב לגורם תזונתי חיוני. הכולין חשוב לחילוף חומרים של השומנים ולמיעת לכידתם בכבד. הוא נמצא יעיל למשל לטיפול בחולי אלצהיימר ושפור הזיכרון שלהם.

הוא חשוב עוד לתפקוד מערכת העצבים, לטיפול בכולסטרול גבוה, בצהבת בנשירת שיער, בהפרעות ראייה ועוד.

כשיש מחסור בכולין בגוף ניתקל בדימומים מהכליות, משקעי שומן, טרשת עורקים ולחץ דם גבוה.

כשיש עודף כולין בגוף תופעות הלוואי הן שלשול, בחילות והקאות, כאבי בטן ונפיחות. המינון המומלץ משתנה על פי גיל ומצב בריאותי. למשל: להורדת כולסטרול מומלץ לאדם לקחת מינון של בין 500 ועד 900 מ"ג ליום.

נחושת

מינרל הנספג במעיים וממנו מועבר לזרם הדם. נמצא בלב, במוח, בשרירים ובעצמות. חשוב לחילוף חומרים (חלבונים), לבניית עצם ולהפיכת הברזל להמוגלובין.

נחושת חשוב למערכת העצבים, ליצירת טעם ולמלחמה בדלקות. נחושת נמצאת בסרטנים, שום, זרעי חמניות, קקאו, דגי הרינג, אבוקדו, סלמון ועוד.

הנחושת יעילה לטיפול באובדן שיער, ריפוי פצעים, דלקות פרקים מסוימות, פצעי לחץ, סוכרת ועוד.

כשיש מחסור בנחושת יסבול אדם מבעיות עור, דלקות, עייפות, אובדן מסת עצם והזדקנות. כמות עודפת יכולה לגרום ללחץ דם גבוהה, חוסר שינה ודיכאון. המינון המומלץ ביום היא 1.5 עד 3 מ"ג.

נתרן

מינרל חשוב לצומח ולחי. הנתרן הוא מהמינרלים החיוניים ביותר וגם הרביעי במספר מבחינת הכמות שלו על פני הארץ. הנתרן הוא בעצם מה שאנו מכירים כמלח. נמצא גם בסודה לאפייה ובסבון וכמובן בתבלינים.

הנתרן חשוב למאזן הנוזלים בגוף, לאיזון החומציות, לעיכול ולתפקוד תקין של מערכת העצבים ופעילות השרירים. כאשר אוכלים יותר מדי מלח עם המזון מתפתחת תחושת צמא. מרבית המאכלים שאנו צורכים מכילים נתרן, ביניהם למשל צ'יפס, בשר, מוצרי חלב שונים, מרגרינה ועוד. עודף נתרן מסולק על ידי גופינו בהזעה. מקורות הנתרן בעגבניות ירוקים, אנשובי, מרגרינה, חלב, זיתים, סרדינים ועוד.

כשיש מחסור בנתרן נסבול מכאבי ראש, הקאות, חולשה בשרירים והתכווצויות. כמות הנתרן היומית המומלצת מגיל עשר ומעלה היא של 500 מ"ג.

סידן

הסידן הוא המינרל הנמצא בכמות הרבה ביותר בגוף האדם. כמעט כולו נמצא בעצמות ובשיניים. סידן חיוני לספיגת המינרלים והויטמינים A, C, D, E וכן זרחן ומגנזיום.

סידן יעיל בהורדת כולסטרול, במניעת היווצרות אבנים בכליות, יעיל לצורך קרישת דם, פעילות השרירים והורדת לחץ דם.

הסידן יעיל בראש ובראשונה לטיפול במחלת האוסטיאופורוזיס אבל גם לטיפול בטרשת נפוצה, מחלות חניכיים, אלרגיות, דיכאון ועוד.

מחסור בסידן יגרום לעצבנות, שבירות בעצמות, קצב לב לא סדיר, חוסר שינה ועששת שיניים.

המקורות העיקריים לסידן נמצאים בגבינה, חרובים, טופו, מוצרי חלב, פטרוזיליה, סרדינים ועד.

המינון המומלץ בין 50 ועד 1000 מ"ג סידן. ביום. מעל גיל 51 ההמלצה היא לכמות של 1200 מ"ג ביום.

פלואוריד

מינרל הנמצא כמעט בכל הרקמות בגוף ובמיוחד בעצמות ובשיניים. הפלואריד מומלץ מאד לטיפול בשיניים ובאיברים אחרים בגוף ולכן לעיתים מוכנס המינרל הזה באופן מלאכותי למי השתייה שלנו . כשיש מחסור בפלואוריד ישנה סכנה לכאבי עצמות, כאבי פה, אובדן משקל, רעד, פגיעות בכבד ובכליות. כשיש יותר מדי פלואוריד בגוף יתכנו הקאות, שלשולים, התכווצויות בקיבה ואף פגיעה אפשרית באברי ההפריה.