פרוביוטיקה

פרוביוטיקה

פרוביוטיקה – מה זה?

פרוביוטיקה היא שם כולל לחיידקים המעודדים בריאות באמצעות השפעה על פלורת המעיים. הפירוש המילולי של 'פרוביוטיקה' הוא 'בעד חיים'. הפרוביוטיקה אינה טרנד חדש וניתן למצוא מאכלים מסורתיים המעודדים את התפתחות החיידקים הטובים במזונות מסוימים – מזונות מותססים כמו יוגורט וירקות כבושים למיניהם.

בימינו תחום הפרוביוטיקה מפותח ונחקר מאוד, בעיקר בשל הממצאים המדעיים המעידים על תרומתם של החיידקים הפרוביוטיים לבריאותנו. כיום ניתן למצוא פרוביוטיקה איכותית ביותר המבוססת על מסורות עתיקות.

חיידקים המשמשים במוצרים פרוביוטיים צריכים להיות קיימים באופן טבעי במעי, בעלי יכולת לשרוד בתנאים של מערכת העיכול, בעלי הוכחות מדעיות לתועלתם הבריאותית ובטוחים לשימוש.

מאז ומתמיד אנשים הקפידו לאכול אוכל בריא, שיתמוך במערכת העיכול שלהם ובבריאותם. עשרות השנים האחרות שינו מאוד את אורח חיי האדם המודרני וביחד עם גורמים חיצוניים השפיעו לרעה על האיזון האקולוגי של פלורת המעיים וביכולת ההגנה הטבעית של מחסום המעי:

  • מזון מעובד ומזוקק, חומרי הדברה ומיעוט בסיבים תזונתיים פוגעים ומדלדלים את אוכלוסיית החיידקים הידידותיים במערכת העיכול ומגדילה את הסיכוי להשתלטות חיידקים מזיקים.
  • אוויר מזוהם, עישון וקרינה משפיעים לרעה על פלורת מעי מאוזנת.
  • מתח נפשי משבש את זרימת הדם למערכת העיכול ופוגעת בפלורת המעי.
  • תרופות רבות משנות את פלורת המעיים. גם הורמונים, למשל גלולות למניעת היריון, מפרים את האיזון של פלורת המעי. אנטיביוטיקה ידועה במיוחד בפגיעה שלה בפלורה החיובית במעי ויוצרת תנאים נוחים להיווצרות זיהומים.

פרוביוטיקה לנשים

גוף בריא של אישה מכיל למעלה מ-75 טריליון חיידקים שונים. מדובר בכמעט 5 קילוגרמים ממשקל הגוף. מרבית החיידקים האלו חיים במערכת העיכול וחלק מתפקידם הוא לנטרל הורמונים ולסייע בעיכול המזון. פלורת מעיים שאינה מאוזנת היטב מבחינת הרכב החיידקים שבה עלולה להוביל לבעיות במערכת העיכול, בעיות מעיים ובעיות הורמונליות.

דוגמה בולטת לחוסר איזון בפלורה אצל נשים היא גרד ופטרייה בנרתיק. כ-85% מכלל הנשים סבלו לפחות פעם אחת בחייהן ממטרד זה. מגוון התכשירים הקיימים לטיפול בבעיה אמנם מקלים על תסמיניה אך לא מטפלים בשורש הבעיה. על פי רוב אנטיביוטיקה היא החשודה העיקרית בדלקת בנרתיק, כיוון שהיא מחסלת את החיידקים החיים במעי ובהיעדר חיידקים ידידותיים, החיידקים המזיקים משגשגים.

דוגמה נוספת היא תסמונת המעי הרגיז ועצירות, שנשים נוטות לסבול מהם יותר מגברים. מחקר איטלקי שנערך ב-2014, בדק את השפעת הפרוביוטיקה על כאבי בטן הנגרמים כתוצאה ממעי הרגיז ומצא שפרוביוטיקה שיפרה את מצבם של 63% מהחולים, לעומת 47% בלבד בקרב החולים שנטלו פלסבו.

גם תנודות במצבי רוח, הנגרמות משינויים הורמונליים, שנשים חוות באופן קבוע, עשויים להשתפר כתוצאה מנטילת פרוביוטיקה. מחקרים חדשים מראים שנטילת פרוביוטיקה יום-יום יכולה להקל על מתח נפשי ועל ההתמודדות עם דיכאון וחרדות.

מדוע היא מומלצת ומי צריך אותה?

פרוביוטיקה מסייעת לתפקוד תקין של הגוף בכך שהיא מעכבת התפתחות של מאסה קריטית של חיידקים פתוגניים. החיידקים הידידותיים נצמדים לדופן המעי וכך מונעים מפתוגניים וממיקרו-אורגניזמים אחרים, כמו שמרים ופטריות, לבסס זיהומים.

חיידקים פרוביוטיים גם משתתפים בתהליכי עיכול ובפירוק המזון במעי. חשוב לדעת שהחיידקים הידידותיים האלה המייצרים חלק גדול מהאנזימים המפרקים את המזון המגיע למערכת העיכול. בלעדיהם, תהליך העיכול נפגע ומתחילה תסיסה של מזון במעי. החיידקים הידידותיים חיים גם בריריות נוספות בגוף: בחלל הפה, בנרתיק ובאף.

תופעות לוואי רבות של נטילת אנטיביוטיקה נובעות מכך שאנטיביוטיקה מחסלת אוכלוסיית החיידקים הפרוביוטיים. נטילת תכשיר פרוביוטי במהלך הטיפול האנטיביוטי וכמה ימים לאחר סיומו, יאוששו את אוכלוסיית החיידקים הידידותיים וימנעו תופעות לוואי רבות.

מחלות מעיים כרוניות כגון קרוהן, קוליטיס ותסמונת המעי הרגיז לא מאפשרות לאוכלוסיית החיידקים הפרוביוטיים לשגשג באופן טבעי. נטילת פרוביוטיקה באופן שגרתי תשפר את נוכחות החיידקים במעי ותפחית מאוד התלקחויות חריפות של מחלות אלו.

שלשול חריף פוגע מאוד באוכלוסיית החיידקים הפרוביוטיים, כיוון ששכבה של תאי אפיתל נושרת מדופן המעי והיא מופרשת החוצה יחד עם שכבת החיידקים הצמודים אליה. כך נוצר מעגל קסמים, שכן המחסור בחיידקים טובים מוביל לתהליכי עיכול לא יעילים הגורמים להמשך השלשול. נטילת פרוביוטיקה בזמן שלשול מסייע בשבירת מעגל הקסמים ובשיקום אוכלוסיית החיידקים הטובים.

פרוביוטיקה תומכת במערכת החיסון, לכן אנשים שמרגישים שהם "חולים יותר מדי", או עובדים עם קהל, יכולים לתמוך במערכת החיסון הטבעית שלהם על ידי טיפול פרוביוטי.

גזים, תחושת נפיחות ועוויתות יכולים להשתפר מאוד בעקבות נטילת פרוביוטיקה, שכן פעמים רבות הם נובעים מתהליכי עיכול לא יעילים. חיידקים פרוביוטיים משפרים את איכות ויעילות תהליך העיכול ומקלים מאוד על תופעות כאלו.

גם מחלות עור ותגובות עוריות יכולות להשתפר מאוד כתוצאה מנטילת פרוביוטיקה, כיוון ששינויים בפלורה הפנימית של החיידקים משפיעה גם על העור. לדוגמה, נמצא שטיפול פרוביוטי מקל על תסמינים של אטופיק דרמטיטיס.

פרוביוטיקה לילדים ולתינוקות

בעוברו בתעלת הלידה "סופג" התינוק חיידקים רבים מהפלורה של אמו. גם ההנקה מסייעת בהתפתחות תקינה של פלורת החיידקים של התינוק. במצבים שבהם לידה טבעית או הנקה לא מתאפשרות, חשוב במיוחד להעשיר את התזונה של התינוק בפרוביוטיקה.

למיקרופלורה (חיידקים ושמרים טובים) של התינוק יש תפקיד חשוב בהתמודדות עם חיידקים, וירוסים, שמרים ופתוגניים. כמן כן, המיקרופלורה משחקת תפקיד חיוני בעיכול חלב אם.

איזון המיקרופלורה אצל התינוק חשובה ביותר לבריאותו בינקות, אך יש לה גם השלכות על בריאותו בעתיד. לכן אם קיים חשש – מומלץ לתסף את תזונת התינוק בפרוביוטיקה.

מאותה הסיבה כדאי גם לילדים ליטול פרוביוטיקה, כיוון שדפוסי החיידקים במעיים שלנו נקבעים בשנתיים הראשונות לחיינו. כמו כן היא מסייעת לילדים במצבים של שלשול או עצירות, בעיות בעור כמו אקזמה ותפרחת חיתולים, ריח רע מהפה, אלרגיות, סוכרת, הפרעות קשב וריכוז ואף אוטיזם.

פרוביוטיקה בהריון

היריון מלווה בשלל תסמינים, שנטילת פרוביוטיקה יכולה להקל עליהם:

עיכול – בחילות, הקאות, שלשולים, עצירות. חיידקים ידידותיים יסייעו למעיים בתהליך העיכול ויקלו על תופעות אלו.

ספיגה יעילה של נוטריינטים – החיידקים הפרוביוטיים מסייעים בליקוט חומרי התזונה החשובים מהמזון: ויטמינים, מינרלים ונוגדי החמצון. כיוון שבהיריון את "אוכלת עבור שניים" עלייך גם לספוג עבור שניים. לכן ספיגה מיטבית תסייע לבריאותך ולהתפתחות תקינה ובריאה של התינוק.

חיזוק המערכת החיסונית – פלורת מעיים תקינה משפיעה מערכת החיסון שלנו. לכן מומלץ ליטול פרוביוטיקה במהלך ההיריון, כדי להימנע ממחלות ומתסמונות נפוצות בהיריון.

תופעות לוואי

פרוביוטיקה נחשבת לתוסף תזונה בטוח, ללא תופעות לוואי. הימים הראשונים של נטילת התוסף יכולים להיות מלווים בתחושת נפיחות ובגזים. על פי רוב, תופעות אלו חולפות תוך כמה ימים. אם אתם רגישים ללקטוז, הקפידו ליטול פרוביוטיקה שאינה ממקור חלבי.

טרם נטילת הפרוביוטיקה כדאי להיוועץ ברופא, במיוחד אם אתם נוטלים תוספים אחרים, תרופות או סובלים מבעיה רפואית כלשהי. כמו כן הקפידו ליטול פרוביוטיקה העומדת בכל התקנים והאישורים הנחוצים ושהיא נקייה מחומרים שאינם נחוצים לנו.