משקאות ספורט

"שתו רק מים", אמרה הפרסומת המפורסמת לפני מספר שנים. ואכן, פעם, נהוג היה גם במהלך פעילות גופנית לעודד את שתיית המים וזה היה נחשב למספיק.

עם השנים, וככל שהספורט הופך יותר ויותר למדע, הולכים וצוברים משקאות הספורט פופולאריות.

משקאות הספורט אמורים לטפל במחסור בנוזלים בגוף במהלך פעילות גופנית, למלא את מאגרי הפחמימות ולדחות כך עייפות, ולעודד את הספיגה המהירה של הנוזלים בגוף ולמנוע התייבשות. אך הדעה הרווחת כיום, שכל אחד במסגרת כל פעילות ספורטיבית צריך או מתאים לו לצרוך את המשקאות הללו – לא מדויקת.

משקה הספורט הטיפוסי מכיל פחמימות, מלחים שונים, וחלקם גם תוספת של מינרלים וויטמינים, שהתרומה שלהם לגוף בעת פעילות ספורטיבית אגב, היא אפסית והם מוכנסים למשקאות קודם כל כמקדם מכירות יעיל.

כאמור, השימוש במשקאות הספורט (הידועים ביותר הם גטורייד ואיזוסטאר, אבל יש כיום עשרות אחרים…), לא מומלץ דווקא לכל אחד ובזמן ביצוע של כל סוג של פעילות גופנית. הצריכה שלהם חשובה בעיקר כאשר ספורטאי לא מודע מספיק לחשיבות של השתייה המוגברת בזמן פעילות גופנית, כאשר יש לו נטייה להזעת יתר או גבוהה מהממוצע, ובאופן כללי, כאשר הפעילות נמשכת מעל ל- 90 דקות.

למה משקאות ספורט לא מתאימים לכולם

חשוב לדעת שאחד מהחסרונות של משקאות כגון גטורייד או איזוסטר היא שהם מרוכזים מאד, ואם הפעילות לא אורכת מספיק זמן, הם לא מספיקים להיספג בגוף ועלולים אף לגרום לצרבת ולכאבי בטן.

מי שעוסק בפעילות גופנית לצורך הורדת משקל למשל, חשוב שידע שבכל משקה ספורט כזה יש כ- 280 קלוריות, שהן כשליש מסך הקלוריות שאנחנו שורפים בשעה של פעילות גופנית הכוללת ריצה ועבודה על משקולות למשל, כך שעדיף במקרה כזה פשוט לשתות מים. מינוס נוסף הוא נושא טריביאלי לכאורה: מחירם של המשקאות. הם נמכרים בדרך כלל במחיר של כ- 8 ש"ח ויותר לחצי ליטר. אז מי שבכל זאת לא יכול לוותר עליהם, יכול בהחלט לנסות ולהרכיב משקה "ביתי" וכך לחסוך עשרות שקלים.

בקבוק מיץ לא מוגז מעורבב בכמות זהה של מים + גרם אחד של מלח (רבע כפית) + ממתיק מלאכותי (אבקת סוכרזית דיאט) למי שזקוק לעוד מתיקות – וקיבלתם תחליף הולם בהחלט.

קראו גם על תוספי מזון לספורטאים