פירוט תוספי תזונה לספורטאים

כשספורטאים, בעיקר מקצוענים, מדברים על תפריט דיאטה הכולל תוספי תזונה, כמעט אין איש המרים גבה, בניגוד אולי לשימוש בתוספים למיניהם על ידי האוכלוסייה הרגילה, אפילו אלה ההולכים לחדר הכושר ארבע פעמים בשבוע.

המחקר העוסק בתרומה של תוספי תזונה לספורטאים מקצועיים עדיין לא מפותח מספיק, אבל כבר יש מספיק נתונים המראים כי יש יתרונות מסויימים לשימוש בהם, בעיקר אצל ספורטאים העוברים אימונים קשים במיוחד.

הוכח כי ויטמיני B ומינרלים, הם התוספים החשובים ביותר לספורטאים ואלה שתרומתם הרבה ביותר.

כאשר יש מחסור בויטמין B1 למשל, הוכח שיש ירידה ביכולת האירובית, ופגיעה ביכולות ספורטיביות חשבות אחרות.

אז מהם חלק מהתוספים התזונתיים המומלצים ביותר כיום לספורטאים ומה מטרתם?

תוספי תזונה לספורטאים

ויטמין C ו – Eויטמינים המגינים על הלב ומונעים סוכרת, סוגי סרטן שונים ופועלים אף כמעכבי הזדקנות. כשספורטאי נוטל מינון מבוקר של ויטמינים אלה, הוא מגן בעיקר תוך כדי אימון מאומץ על חילוף החומרים שלו.

קריאטין – חומר המספק אנרגיה לתאי השריר וכך מונע יצירת לקטט מוגבר החשוב בעיקר לספורטאים העוסקים בענפי ספורט אנאירוביים ואירוביים. קריאטין מאריך את עמידות השרירים בזמן מאמץ.

גלוטמין – חומר העוזר לספורטאים להתאושש אחרי אימונים קשים ומגביר את העמידות של המערכת החיסונית של הגוף.

BCAA – פועל כחומר בונה מסת שריר. עוזר להפחתת משקל גוף הנמצא בשימוש בעיקר אצל ספורטאים בענפים בהם למשקל יש משמעות גדולה (ג'ודו, מרימי משקולות וכ"ד). חומר המגביר את הרכבת החלבון בגוף או מעכב את התפרקותו. טוב בעיקר לספורטאים העוסקים בענפי סיבולת ממושכים.

Q10 – אנזים המשפר את פעילות הלב וכלי הדם. אנזים העוזר לספורטאים העוסקים בענפים המערבים בעיקר סבולת ומהירות.

קרניטין L – חומר המשפר ביצוע בעיקר אצל אתלטים, שחיינים ורצים למרחקים ארוכים.

 

אלה כאמור רק חלק קטן מתוספי התזונה הנמצאים כיום בשימוש בשוק החופשי בעיקר אצל ספורטאים. בכל מקרה שאתם מתכוונים להתעסק בתחום הזה של התוספים במטרה לשפר ביצועים ספורטיביים, חשוב מאד להקפיד לבחור רק בחומרים מוכרים שעברו מחקר מדעי ורק בהמלצת אנשי מקצוע מוסמכים.