תזונה לספורטאים

ספורטאים, בין אם הם עוסקים בספורט אירובי כגון: ריצה, שחייה וכו' ובין אם הם עוסקים בספורט אנאירובי כגון הרמת משקולות ופיתוח גוף, בין אם הם מקצוענים ובין אם הם חובבנים, זקוקים לתזונה נכונה המתאימה לסוג הפעילות בו הם עוסקים. היום ידוע, כי אימונים לבד לא יצליחו להביא את הספורטאים אל המטרות הרצויות וכי לתזונה יש השפעה מכרעת על ביצועיהם ועל יעילות האימונים. מהם מרכיבי המזון שצריכים להיכלל בדיאטת ספורטאים? איך ומתי יש לצרוך אותם? ולמה הם נחוצים כל-כך?

פחמימות – פחמימות מספקות את האנרגיה לביצוע פעילות פיסית. על כן מומלץ לכלול אותן בארוחת בוקר קלה לפני האימון. שימו לב, שלפני אימון אין אנו רוצים להכביד על הגוף וכן יש לנו צורך באנרגיה זמינה ולכן מוטב להסתפק במשהו קטן כגון: קערת קורנפלקס, חטיף אנגיה, פרוסת לחם וכדומה. כמו כן, בערב שלפני האימון האירובי מומלץ לאכול פחמימות מורכבות בעלות ערך קלורי גבוה ואשר פירוקן בגוף אורך זמן כגון: פסטה ותפוחי אדמה. בנוסף, מומלץ לאכול משהו קטן המכיל פחמימות גם לאחר האימון, על מנת להחזיר לגוף את מאגרי הגלוקוז שנוצלו בעת הפעילות הגופנית.

חלבונים – בעת אימון גופני, הגוף מנצל את מאגרי הגלוקוז העומדים לרשותו. לאחר שמאגרי הגלוקוז נגמרים הגוף ישיג אנרגיה דרך פירוק החלבון מהשריר. לכן בתום האימון הגופני יש צורך לעזור לגוף להתאושש ולבנות את מסת השריר מחדש על ידי אכילת מזונות עשירים בחלבונים, כגון: ביצה, טונה וכדומה.

מים – יש להקפיד על מאזן נוזלים מירבי לגוף על-ידי שתייה מרובה של מים ביום שלפני אימונים ותחרויות.

מזונות מלוחים – יש להמעיט במזונות עשירים במלח לפני אימונים ותחרויות בכדי לא לגרום לאגירת נוזלים וכן לא ליצור תחושת צמא.

תוספי תזונהתוספי תזונה לספורטאים נחוצים בעיקר משום שספורטאים רבים מתאמנים עד מעבר לקצה היכולת, עובדה אשר עלולה לפגוע ברקמות ובמערכות הגוף ועשוייה לגרום לנזק. תוספי תזונה מזרזים תהליכים חיוניים בגוף, כגון בנייה או דילול של מסת שריר, שריפת שומנים, שימור חומצות שומן וכדומה. כמו כן תוספי התזונה ועוזרים לשפר ביצועים.