סוגי תוספי תזונה

ישנם המון תוספי תזונה בשוק כיום וקשה להקיף את כל המגוון. המרכזיים שבהם מחולקים לשלוש קטגוריות עיקריות: חלבונים ופחמימות, הורמונים וטרייס אלמנטס (ויטמינים ומינרלים).

תוספי תזונה על בסיס חלבונים (ופחמימות)

חומרי הגלם המרכיבים תוספי מזון של חלבון מורכבים בעיקר מסויה, חלמון ביצה ומי גבינה.

אישה אוכלת סלטהתוסף המקובל ביותר אצל העוסקים בספורט הוא זה המיוצר ממי גבינה, אבל תזונאים לאוכלוסיה הכללית מעדיפים את אלה המבוססים על חלמוני ביצים.

מה ההבדל במינון של תוסף חלבון לאדם "רגיל" לבין מי שרוצה לבנות מסת שריר למשל?
אדם בוגר זקוק ל 0.8 גרם חלבון לכל ק"ג ביום, בעוד ארנולד שוורצנגר בימיו הטובים צרך בוודאי כ- 2 גרם ליום. חשוב לדעת שבכדי שחלבון ייספג בגוף, צריך אדם בכל ארוחה לאכול גם 2 גרם פחמימות על כל גרם של חלבון שהוא אוכל בכדי שהפעילות של התוסף תהיה אפקטיבית. מה זה אומר? חלבון ללא פחממה – יהיה חסר תועלת במקרה הזה.

אין עדיין מחקרים מלאים או ברורים כיום שמוכיחים שתוסף חלבון נספג בגוף וכאמור, צריך לעקוב אחר "הוראות שימוש" מדוייקות להפליא בכדי לוודא שהתוסף יעשה את העבודה.

למי שמחליט לקחת תוספי חלבון חשוב להקפיד על שתייה מרובה.

הורמון גדילה לילדים והורמונים לנשים בגיל המעבר

הורמונים ניתן לקחת כתוספי תזונה וכמובן גם להזריק אותם. הורמונים פועלים בעיקר על גדילת שרירים ועל הגדרה מודגשת של המין.
הורמונים נוצרים בגוף באופן טבעי ולכן כל שימוש בהורמונים נוספים בתוספי מזון או בכל דרך אחרת תגרום כמובן לתופעות לוואי, ביניהן במקרים קיצוניים – בעיות עור, שיעור יתר, נזקים לכבד ותוקפנות.

ההורמון היחיד הסינטטי המוכר ומאושר רפואית על ידי פיקוח הוא הורמון גדילה, הניתן לילדים בהמלצת רופא ילדים בלבד. כל ההורמונים האחרים הנמכרים בשוק הם בעצם חומרים ללא פיקוח מסודר.

מינרלים, ויטמינים ותוספי תזונה

נמצאים בכמויות קטנות מאד יחסית בגוף על אף שהם משתתפים במגוון רחב וחשוב של פעילויות בגוף האדם, ולכן אלה התוספים המקובלים ביותר לשימוש.

ויטמינים ומינרלים אחראיים בין השאר על חילוף חומרים, ויסות מערכת הדם והשרירים ועוד. הויטמינים מתחלקים לשלושה סוגים: מסיסים בשומן, מסיסים במים ומינרלים מסיסים במים, ואלה, נמצאים בהרבה מהמזונות שאנו צורכים ביום יום.

אז מה בכל זאת הבעיה שיש לרבים עם לקיחת טרייס אלמנטס (ויטמינים ומינרלים) באופן מלאכותי?
אין עד היום מספיק מחקרים המוכיחים את יעילות הויטמינים והמינרלים המלאכותיים ואין גם מספיק פיקוח על אופן הכנתם.

אז למה בכל זאת כן לקחת? כי הבישול המודרני (מיקרוגל למשל…) הורס את הויטמינים במאכלים שאנו מכינים. כי הנדסת המזון המודרנית הגורמת מצד אחד לחיי מדף ארוכים של מאכלים, גורמת במקביל להתפרקות חלק גדול מהויטמינים.

מי שאוכל מגוון גדול ומספיק של פירות וירקות סביר להניח שלא יצטרף תוספי מזון מהסוג הזה, אבל חלק גדול מאיתנו דווקא כן…