תוספי תזונה לטיפול בבעיות נפשיות

אפשר לראות על אדם רעב כמעט כל התנהגות, שמיוחסת לבעיות נפשיות. אם אדם ניזון באופן רשלני, רעב כזה הוא מצב מתמשך. חוסר בויטמין B1, שאינו נפוץ כיום, גורם למחלת ה"ברי ברי", שיכולה להתבטא בהתנהגות פסיכוטית ממש. חוסרים, אפילו קלים, בויטמין B12 עלולים לגרום נזק למוח, אולם חוסרים במרכיבי מזון רבים עלולים לגרום השפעות שליליות על מערכת העצבים. מכאן שתזונה טובה יכולה במידה רבה לתרום למצב רוח טוב או לפחות לשמור עליו.

תוספי תזונה לטיפול בבעיות נפשיות

אם אין התזונה עשירה מספיק, או שמדובר במצבים קיצוניים שדורשים "תגבור תזונתי" נוכל להיעזר בתוספי מזון כדי להשיג את יעדנו. מתן תוספי מזון במקרה כזה לא נועד להשלמת חוסרים תזונתיים, אלא מתן של מינונים גבוהים יותר מהקצובה המומלצת למצבים רגילים. שימוש כזה מיושם ברפואה הנטורופתית וקיבל משנה תוקף בגישה ה"אורתו מולקולארית", שייסד בן היתר פרופ' לינוס פאולינג, שזכה בשני פרסי נובל בביוכימיה.

השימוש במינונים אלה לתמיכה בבעיות נפשיות הותקף ומותקף אף היום על ידי הרפואה הממוסדת, היות שהמחקר האקדמי בתחום של תרופות פסיכיאטריות ממומן באופן כמעט מוחלט על ידי "המתחרים", חברות התרופות. רופאים, שתומכים במתן תוספי תזונה, עושים זאת לאור העובדה שמדובר במזון, ולכן גם אם נגדיל את כמותם באופן משמעותי מאד לא נקבל תופעות של רעילות, בניגוד לשפע תופעות הלוואי שגורמות התרופות הרגילות במינונים הרגילים. להלן סקירה תמציתית של כמה מהתוספים הנפוצים ביותר.

ויטמינים

ויטמין B1: מספק אנרגיה למוח. על פי מחקרים רבים משפר ליקויי למידה, בעיות התנהגות, בעיות ריכוז, דיכאון, כאבים נוירולוגיים ומונע הידרדרות הזיכרון.

ויטמין B3: (נוח להשתמש בנגזרות שלא גורמות סומק) מחקרים של ד"ר הופר ואוסמונד הראו שיפור ניכר במצבי סכיזופרניה. עוד מחקרים מראים שוויטמין זה מרגיע במצבי חרדה ומסייע באנורקסיה ובולימיה, דיכאון, קשב וריכוז ואלכוהוליזם.

ויטמין B6: קשור ביצירת המוליכים העצביים גאבא, סרוטונין ונוראדרנלין. נמצא יעיל במקרים של אפילפסיה, הפרעות קשב וריכוז, סכיזופרניה, דיכאון ואוטיזם. אצל קשישים נמצא קשור בשיפור זיכרון, מסייע באלצהיימר, ומועיל בפרקינסון.

חומצה פולית: ע"פ ד"ר אטקינס נדרשים מינונים גבוהים בהרבה מהקצובה היומית המקובלת, ואלה מסייעים בדמנציה (שיכחון), תשישות כרונית, דיכאון ודיכאון אחרי לידה. הוא ממליץ ליטול גם B12 במקרים כאלה, ראה להלן.

ויטמין B12: בניגוד לתסמינים של חוסר בו, כמויות מספקות שלו שיפרו את התפקוד הנפשי בדמנציה (שיכחון) ובלבול אצל קשישים. ה- B12 תורם לייצור המלטונין, הורמון שאחראי להסדרת השינה וכך נוצר שיפור בקצב ההירדמות ובמשך השינה. ד"ר ניובולד הניו יורקי התפרסם בטיפולו בעייפות כרונית, דיכאון וערפול מחשבה באמצעות מינוני ענק של ויטמין זה. מומלץ ליטול אותו תמיד בתוספת עם שאר ויטמיני B ועם חומצה פולית.

כולין: מרכיב חיוני במעטפת של תאי העצבים. מקל בתופעות של תנועות בלתי רצוניות כמו בעקבות נטילת תרופות לסכיזופרניה או טיקים בתסמונת טורט. נתגלה כמשפר זיכרון לטווח הקצר ולכן יעיל לשיפור הלמידה. חשוב ליטול אותו יחד עם סידן וויטמין C.

אינוסיטול: נגזרת של גלוקוז. ד"ר קרל פייפר גילה כי הוא מרגיע מתחים ומעודד שינה עמוקה. כמו כן נתגלה שמסייע בטיפול בדיכאון קליני, בחרדה, הפרעות פאניקה ובהפרעה אובססיבית כפייתית ללא תופעות לוואי. השפעות אלה נתגלו במינונים של גרמים ביום. עזר באלצהיימר ובבעיות שפה והתמצאות.

ויטמין C: חיוני להתמודדות עם לחץ, שותף בייצור הורמוני בלוטת יותרת הכלייה, שנדרשים בהתמודדות עם לחץ. בכמויות גדולות נמצא יעיל בהפחתת תסמיני גמילה מהרואין והפחתת ההשתוקקות לסם ביחד עם תזונה שעשירה בחלבונים ותוספים מקבוצת ויטמיני B. ד"ר אטקינס טוען שסידן אסקורבט נמצא פחות יעיל מנגזרות אחרות של ויטמין C.

ויטמין E: מגן על בריאותה ותפקודה של מערכת העצבים. במינונים גבוהים מהרגיל נמצא שהאט את התקדמותה של מחלת הפרקינסון, והחמרתה של מחלת האלצהיימר.

מינרלים

סידן: מסייע בעידוד השינה וכדאי ליטול אותו לפני השינה מסיבה זו.

מגנזיום: רמות מגנזיום נמוכות נמצאו נמוכות אצל חולי טרשת נפוצה, פרקינסון, אלצהיימר ודמנציה (שכחון) ואצל חולים פסיכיאטריים. המגנזיום נמצא יעיל בתסמונת התשישות הכרונית ובפיברומיאלגיה. המגנזיום מסייע לשינה נינוחה.

אבץ: נחקר רבות על ידי ד"ר אברהם הופר, ויעיל ובעל ערך במקרים של סכיזופרניה והפרעות פסיכיאטריות אחרות, דיכאון קליני, תהליכים ניווניים של מערכת העצבים, אפילפסיה, טרשת נפוצה, דיסלקציה, פסיכוזה חריפה, דמנציה (שיכחון), אנורקסיה, בולימיה, הפרעות קשב וריכוז, עייפות, חוסר תיאבון, הפרעות אכילה, מניעת הופעת אלצהיימר ועוד. חשוב לתת יחד עם ויטמיני B ומנגן.

מנגן: חוסרים עלולים לגרום לטרשת נפוצה ואפילפסיה. ד"ר אטקינס מצא כי תוספי מנגן מפחיתים פרכוסים בחולי אפילפסיה. ד"ר קרל פייפר סייע לאלפים שאובחנו בסכיזופרניה עם מינרל זה. חשוב לאזן עם אבץ אם נוטלים לאורך זמן. ויטמין C וחלבונים מסייעים לספיגת המנגן.

יוד: ידוע שחוסר ביוד בתזונה אצל ילדים מעלה את הסבירות ללקות בבעיות למידה ולהיות בעל פחות מוטיבציה אינטלקטואלית.

כרום: מינרל שמסייע באפילפסיה ובהפרעות פסיכיאטריות שונות.

מוליבדנום: נדרשת ממנו כמות זעירה, אולם יכול לסייע באי יציבות נפשית, פרכוסים אצל תינוקות, וליקויים שכליים.

חלבונים

גלוטמין: ע"פ ד"ר רוג'ר וויליאמס חומצה אמינית שמסייעת לדכא תשוקה לאלכוהול ולדברי מתיקה. הופך בגוף לגאבא, חומר הרגעה טבעי המצוי במוח.

פניל אלנין: חומצה אמינית המגבירה ערנות ומצב רוח. נמצאה יעילה בשילוב עם ויטמין B6 בשיפור מצבי דיכאון. עשויה להגביר לחץ דם ודופק במינון גבוה.

טירוזין: חומצה אמינית שיעילה מאד בטיפול בעייפות, דיכאון ובטיפול במתחים ומצבי לחץ. אצטיל טירוזין חודרת טוב יותר את המוח ולכן גם יעילה יותר. על פי ד"ר אטקינס היא מתאימה יותר לדיכאון שכרוך באדישות, עייפות וחוסר עניין. יעילה עוד יותר בשילוב עם החומצה האמינית טריפטופאן. שילוב זה יעיל גם להפרעת קשב וריכוז/ היפראקטיביות, פרקינסון, וגמילה מהתמכרות לממריצים. חומצות אמינו עדיף ליטול על בטן ריקה בצירוף ויטמין B6 וויטמין C. גם טירוזין עלולה להגביר דופק או לחץ דם במינון גבוה.

גאבא: חומצה אמינית שהיא "סם הרגעה" טבעי ויעיל ומוליך עצבי שקיים בגוף. מיוצר יותר כאשר התזונה עשירה בחלבונים, אבץ וויטמין B6. מסייע לחרדה, אי שקט, דיכאון, פרכוסים באפילפסיה, משפר יכולת דיבור ואבדן זיכרון אצל חולי שבץ.

S) – SAME אדנוזיל מתיונין): תוצר של החומצה האמינית מתיונין. מסייע בשיפור מצב רוח במקרי דיכאון. מסייע בשיקום אלכוהוליסטים כי משפרת תפקודי כבד. עשוי לסייע בפיברומיאלגיה ובתסמונת התשישות הכרונית.

טאורין: חומצה אמינית שנמצא כי היא מסייעת להפחית התקפים אפילפטיים.

טריפטופאן: חומצה אמינית נמצאה יעילה בהפגת דיכאון המלווה בחרדות, השריית שינה והשקטת חרדות באופן כללי. יעילה גם בטיפול בבעיות רגשיות כמו חרדה ודיכאון שלפני המחזור ודיכאון חורף, הפרעות אכילה, התמכרות לאלכוהול, תוקפנות, בעיות קשב וריכוז/היפראקטיביות, סכיזופרניה, וכאבים כרוניים. ד"ר אטקינס מצביע גם על שיפור בהפרעות כפייתיות, בתסמונת טורט, בחולי פיברומיאלגיה ובתסמונת התשישות הכרונית. יש ליטול על קיבה ריקה, ורצוי בתוספת ניאצינאמיד או ויטמינים נוספים ממשפחת B כדי להאריך את משך וחוזק ההשפעה.

שמנים

שמן אומגה 3: לתפקוד תקין של המוח ושמירה על מצב רוח טוב ומרכיב חיוני בטיפול בדיכאון. לשיפור רמות האנרגיה בתסמונת התשישות הכרונית.

DHA: מרכיב של שמני אומגה 3, שנמצא במחקרים כי הוא מועיל בשיפור תסמיני סכיזופרניה.

GLA:חומצה גמא-לינולאית, שמנים מסוג אומגה 6: נמצאים בריכוזים גבוהים בשמן נר הלילה ובשמן הבוראז'. מטפלים היטב במתח וברגזנות שלפני קבלת המחזור (תסמונת טרום ויסתית) .

צמחי מרפא:

ג'ינקו בילובה: ממריץ פעילות שכלית, מקדם זיכרון ופעילות מנטלית. מסייע לטיניטוס, סחרחורת, תסמונת קדם ויסתית ודיכאון.

ג'ינסנג סיבירי: משפר מצב רוח, מסייע לעמידה בלחצים.

ג'ינסנג קוריאני (פאנאקס): סוג חזק יותר. שמירה על כושר שכלי. לעיתים גורם לעצבנות ואי שקט.

ג'ינסנג אמריקאי: מתון יותר אך יעיל. נמצא כמחזק ומעורר במצבים של דיכאון אצל גברים.

היפריקום (פרע): משפר מצב רוח בדיכאון קל עד בינוני. תמצית שלו מצויה גם בתרופה "רמוטיב".

גוטו קולה: מספק אנרגיה למוח, גורם לערנות מנטלית, ויכולת שכלית. משפר תפקוד המוח במקרים של פיגור שכלי.

קווה: סם הרגעה טבעי. מפיג חרדה מבלי לגרום לנמנום. משפר יכולת חשיבה ומצב רוח.

ולריאן: מסייע בהרגעה ושינה.

פסיפלורה: מסייעת בהרגעה ושינה

מליסה: מרגיעה ומשפרת מצב רוח.

אין לראות במאמר זה המלצה טיפולית או ייחוס סגולות מרפא לתוספי מזון אלא איסוף מידע על השפעות של תוספי מזון אלה. מאמר זה לא מתייחס למינונים, השפעות לא רצויות או השפעות הדדיות בין תוספים ובין תוספים לתרופות. להמלצות טיפוליות רצוי להיעזר באנשי מקצוע מתאימים.